Søkemotoroptimalisering – SEO – Fokuser på dette først

Hovedpillarer, SEO: nettsiden bør være

  • Fokusert på leseren
  • Rask
  • Sikker og tillitsfokusert

Utfordringen med SEO er at man er ikke alene på internett – og det er fult med konkurranse. Selv dersom innholdet er kvalitetsrikt kan det finnes mange andre kilder til det samme type innholdet som rangerer høyere. Som eier av en nyetablert nettside havner man ikke øverst på søkeresultatene med en gang. Dette krever blant annet «et godt rykte» på nett, og at man er bevisst på konkurransearenaen man konkurrerer i. I tillegg kan det være nyttig å vite om mer spesifikke grep man kan gjøre for å få større synlighet.

Det er en grunn til at SEO (søkemotoroptimalisering) er et eget fagfelt. Hvis du går inn i dybden finnes det så mye informasjon at du aldri blir utlært. Men et råd jeg selv har tenkt å følge er, ikke fokuser på alt med en gang.

I dette blogginnlegget har jeg som en fersking innen emnet forsøkt å samle sammen informasjon om de punktene jeg tror er viktigst å fokusere på basert på det jeg har lært.

Det viktigste er sidens innhold

«Organic or word-of-mouth buzz is what helps build your site’s reputation with both users and Google, and it rarely comes without quality content.» – Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide

Over er et kort utdrag fra googles egen startguide for SEO. En av overskriftene i guiden er «Optimize site content». – Dette er det som ifølge google vil påvirke nettsiden aller mest av innholdet i guiden.

Nøkkelord og «On page SEO»

Å gjøre seg opp en mening om hva man tror sin målgruppe vil søke på for å finne informasjonen du tilbyr på siden, kan være nyttig slik at man kan bruke ordene bevisst på siden.

Noen som kan lite eller ingenting om et tema, bruker ofte andre søkeord enn noen som er ekspert. Ikke bare fordi det kan hende de leter etter annet type innhold, men også fordi de har et bredere vokabular innen et tema og vet hva akkurat det de søker etter kalles. En som ønsker å rangere høyt i google og aldri har hørt om «SEO» før, vil for eksempel ikke søke etter «SEO», men heller noe som «Firma øverst søkeresultat google» eller noe annet som beskriver det de leter etter.

Et nyttig verktøy fra google for å finne søkeord: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/. Her kan du finne forslag til søkeord, du kan se gjennomsnittlig antall søk på nøkkelordene per mnd og om søkeordene har høy, medium eller lav konkurranse.

TIPS: Long tail keywords er lengre kombinasjoner av nøkkelord. Disse er ofte mindre kompetative og kan være smart innhold å konkurrere høyt på. Det er viktig å påpeke at nøkkelordene bør beskrive og være tett relatert til innholdet du skriver, så dersom du vil følge dette tipset betyr det også at konkurrerer ved å skrive innhold som svarer på slike lenge, mer spesifikke kombinasjoner av søkeord. Det motsatte av long tail keywords er short tail keywords og er ofte mer generelle søkeord slik som "grønne sko" eller "oppskrift pasta"

For å gi Google kontekst om hva siden handler om, kan det være nyttig å legge til nøkkelord som du vil fokusere på på disse stedene på siden:

https://www.youtube.com/watch?v=rpwD50v0Ubo

LSI nøkkelord: Ord og setninger som er nært beslektet nøkkelordet/ordene du vil fokusere på kalles LSI nøkkelord. Det kan være lurt å inkludere noen av disse på siden.

Her er en artikkel med tips til å finne riktige LSI nøkkelord

Teksten

  • Lett å lese, følge og forstå
  • Ryddig side, med minst mulig støy. Hvis du har annonser på siden bør du tenke igjennom at de ikke avbryter flyten eller forstyrrer innholdet.
  • Bryt opp teksten og bruk overskrifter for å gjøre det lett for leseren å finne det de ser etter eller hoppe til den delen av teksten de synes er mest interessant.
  • Kort intro og det viktigste først gjør at det er mindre sjanse for at leseren kjeder seg og klikker seg ut av siden.

Tips til innhold

Lag innhold som trengs!

Har du opplevd å søke på nett etter noe og ikke finne et godt svar? Hvis du finner muligheter til å skrive innhold som ikke finnes eller er bra nok allerede – grip muligheten og skriv det selv! Som jeg har hørt fra mange lærere og forelesere: hvis du lurer på noe, så er det sikkert flere som lurer på det samme!

Dybdeinnhold

Et dypt-dekkende innhold vil sørge for at leseren sitter igjen med svar på mer av det de lurer på – og kanskje også spørsmål de ikke hadde tenkt på. Nettsteder med smalt fokus samt lengre tekster på nett, ser ut til å gjøre det bedre enn korte artikler eller nettsider som skriver om mange ulike temaer.

Bruk unike bilder

Et studie nevnt i den av kildene mine for dette innlegget som er en youtubevideo viste indikasjoner på at det var en korrelasjon mellom bedre prestasjoner på nettsteder og egne, unike bilder.

Hvis du er nøye med å bruke riktige nøkkelord i bildets «alt-tekst» så vil dette bidra til at bildet scorer høyere dersom noen gjør bildesøk. Er bildet originalt kan det drive oppmerksomhet til nettsiden din!

Det lønner seg ikke bare med bilder som er unike, men også informasjonen

Lag hooks: orginal informasjon ut i fra egne statistikker, opplevelser eller oppskrifter. Dette gir en unik verdi på siden din som bare finnes der, og samtidig som dette gir et godt inntrykk, så gir det også større sannsynlighet for at noen ønsker å for eksempel referere dit eller dele denne unike informasjonen.

Tillit

Å bygge tillit og en følelse av sikkerhet på nettsiden gjør at leserne unngår noeen reservasjoner mot deling og gjentatte besøk. Ikke minst det å bruke tid på, eller handle på nettsiden.

HTTPS domene gir et godt inntrykk til både leser og til google.

En god idé er å vise frem og oppfordre til å skrive kundeomtaler på siden. Dette kan man bruke for eksempel trustpilot eller google review, bruke andre widgeter, eller skrive inn omtaler selv!

Utmerkelser og kompetanse kan også gi tillit til innholdet du produserer.

Kjente betalingsalternativer. Kunder har for eksempel stort sett tillit til Vipps, mastercard og Klarna.

Det kan være smart å gjøre ting som å opplyse om hvem som har skrevet innlegget, vise klart hva formålet til nettsiden er eller lignende for å fremstå transparent. «the sky is the limit» her. Vil du opplyse om firmaets fremdriftsplan, vise hvordan du gjør ting eller legge ut en video av deg selv på «om meg» siden så er det ingen tvil om at dette kan øke tilliten leseren får til nettsiden.

Fokuser på leseren, ikke Google

Fokuser siden til leserens behov. Søkeord som ikke passer inn, kun for å prøve seg på å imponere google og ranke bedre, kan virke mot sin hensikt.

Optimiser innhold for brukere:

Hvis brukerne som klikker seg inn på siden din, klikker seg direkte tilbake til google søk, så gir dette et signal til google om at dette ikke er innholdet de ønsker. Skjer det motsatte og folk blir værende på siden din, bidrar dette til bedre ranking.

Lenker

Backlinks

Backlinking betyr at andre nettsider lenker til din side. Dersom du skriver godt innhold vil det være større sjanse for at dette skjer helt naturlig, i tillegg kan du:

  • Få avisoppslag: Kontakt en avis og spør og del ditt konsept eller et godt innlegg som du ønsker at de skal omtale. Gjør gjerne som Petter Stordalen og gjør PR stunt!
  • Sende e-poster til nettsider du kunne tenkt deg at linket til din side. Det bør være naturlig at siden lenker til din nettside, og nettsiden som lenker til deg bør ha et godt rykte. Kan du eventuelt gi noe til dem? Husk: Personaliserte e-mails er lurere enn å sende en generisk e-post til mange sider.
  • Gjeste-blogging

Hyperlenker

Teksten i hyperlenker bør fortelle noe om hvor lenken fører til

Ekstra++

Nyttige ressurser som kan være verdt å skjekke ut:

Videre: Føler du at du har oppnådd disse tingene og vil ta steget videre for å slå ut konkurrentene dine så anbefaler jeg å ta googles kurs om søkeoptimalisering:

Et par lenker jeg fant interessant:

Takk for at du leste blogginnlegget! Håper det var nyttig!

Kilder

https://www.youtube.com/watch?v=rpwD50v0Ubo

Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *