photo-1562577309-4932fdd64cd1

Mediekanaler

Innhold

  • Eide, fortjente og betalte medier
  • Litt statistikk og tips
  • Bygg opp e-postlisten til ditt nyhetsbrev ved hjelp av de sosiale plattformene som funker best for din bedrift!
  • Kilder

Eide, fortjente og betalte medier

Eide medier

Er det noe du VIRKELIG eier – er det egen nettside og nyhetsbrev. Ikke bare styrer du innholdet til disse mediekanalene selv, men det er også dine, i større grad en for eksempel en instagramkonto, som er en bruker på en annens plattform. – Instagram setter retningslinjene og layout. For eksempel kan instagram bruke bildene dine uten å betale deg – som en del av den avtalen du må godta for å ha en instagramkonto. Innholdet i ditt nyhetsbrev eller på nettsiden din, er det ingen tredjepart som har gjort seg krav til å bruke.

  • Egen nettside
  • Nyhetsbrev

Tar tid å bygge opp publikum på her, men på den andre siden er de som har meldt seg opp på nyhetsbrevet det vi kaller «varme leads» – i hvertfall lunka! De har vist interesse til en viss grad, fra før – og her er potensialet større for å bygge opp gode kunderelasjoner.

I krysningen mellom eide og fortjente medier finner vi kontoene man har i sosiale medier slik som Facebook, LinkedIn, Instagram osv. Du styrer over din konto på de ulike plattformene, – samtidig er en betydelig del av den verdien man ønsker å generere «fortjente medier», i form av likes, deling og kommentarer. På sosiale medier er terskelen relativt lav for at publikum deler eller interagerer med ditt innhold.

Å bygge opp en følgerbase på sosiale medier tar også tid – men du kommer opp i søkemotoren som er en del av den gitte plattformen, og påvirkes til å følge og bli fulgt av andre medlemmer av plattformen!

Instagram og andre sosiale medier er perfekte til å kommunisere til et bredere publikum, gjerne på en lett fordøybar måte.

Fortjente medier

Fortjente medier er oppmerksomhet innholdet ditt får ved at andre interagerer med det. Likerklikk, delinger, kommentarer, tagging av venner i kommentarfeltet.. Ditt eksisterende publikum sprer din rekkevidde til flere mennesker. For å få til dette – er det viktig å lage engasjerende innhold! For eksempel i form av at det er inspirerende, informativt, eller oppfordrer til interaksjon for eksempel ved konkurranse.

Betalte medier

  • Google Ads
  • Mage sosiaIe plattformer slik som instagram, facebook of linkedin tilbyr betalt promotering.

Betalte medier kan øke eksponeringen din utover de man når gjennom eide medier. Dette bidrar til å «spre ordet», og skape kjennskap til din merkevare. – Dette bør utnyttes for å bygge opp et større publikum på de eide mediene. For å få mest bang for your buck kan det være lurt å bruke betalte medier når du har noe attraktivt å friste med – som en kampanje hvor prisene er satt ned, eller en lead magnet gjennom at du sender ut noe gratis mot at de gir ut sin e-mail.

Litt statistikk og tips

Basert på statistikk fra Ipsos og med mitt inntrykk som jeg har fått igjennom snart et semester med digital markedsføring, vil jeg anbefale hvilke medier som kan være smartest å fokusere på. Det er viktig å huske at ulike bedrifter kan ha nytte av helt ulike kanaler – så ta dette med en klype salt!

Facebook, Instagram, Snapchat, og Youtube er i følge Ipsos de sosiale mediene vi nordmenn i størst grad brukte daglig i siste kvartal av 2020.

Personlig har jeg selv fått sansen for TikTok. I følge influencer marketing hub er Tiktok den andre mest nedlastede appen i 2020, og det stedet med høyest engasjement per post sammenlignet med andre sosiale medier. Hovedkjennetrekkene til tiktok er at det er en yngre aldersgruppe som er svært aktiv her.

Dersom man ønsker å bygge et profesjonelt nettverk – er Linkedin en egnet plattform for det – men imotsetning til de fleste andre medier er dette altså ikke plattformen for å legge ut kampanjer og bygge opp en kundebase.

Selv holder jeg på å bygge opp min første lille bedrift, fra en nystartet hobby i digitalt design.
Allerede har jeg laget med en instagramkonto, og er godt i gang med nyhetsbrev. Facebook står neste på listen, og etter hvert er jeg interessert i å prøve ut tiktok. Jeg har troen på at hvis jeg legger innsats i videoene og følger med på trender der – så vil jeg kunne nå ut til mange som ellers ikke ville sett mitt innhold på instagram.

Facebook ble i slutten av 2020 brukt daglig av 67% av alle nordmenn. Her er det i tillegg store muligheter for både fortjente og betalte medier.

Bygg opp e-postlisten til ditt nyhetsbrev ved hjelp av de sosiale plattformene som funker best for din bedrift!

Jeg tok selv i bruk MailerLite som plattform for nyhetsbrev, etter å ha fundert mellom MailerLite og Mailchimp. Det finnes mange flere slike plattformer for nyhetsbrev. Her kan man lage landingssider for registrering, og linke det på andre plattformer. Et tips jeg her er å tilby noe gratis, en såkalt «Lead magnet» eller «freebie» – og gi ut en lenke til landingssiden, slik at de kan få tilgang til det man ønsker å tilby mot å gi sin e-post. Her kan det være lurt å være transparent, og opplyse om dette på landingssiden!

Dersom du for eksempel vil tilby en PDF du har laget, en rabattkode eller en oppskrift på din helt spesielle sjokoladekake – kan du publisere dette enten gjennom kjøpte medier eller eide medier for å nå ut til folk som er interesserte i din type produkt/tjeneste! – Freebien bør være tett relatert til tjenestene du tilbyr eller din merkevare. – Det lønner seg ikke å ha en hel haug med tilfeldige e-postaddresser i nyhetsbrevet sitt som ikke er interessert.

Kilder:

https://www.slideshare.net/DinBedriftPaNett/strategisk-bruk-avsosialemedier

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *