Skjermbilde 2021-05-19 kl. 16.30.47

Bli med når jeg bygger min første UTM-hale

I dette innlegget skal vi se på hvordan vi kan bruke Google Analytics til å forstå kundereisen ved hjelp av UTM-haler!

UTM-haler viser trafikk-kildene, og gir god data på hvorfor en handling skjer. For eksempel, hvilken lenke ble klikket på og fra hvor? Hvor kommer trafikken til nettsiden fra? Er det fra promosjon på instagram, nyhetsbrev? Dette kan også brukes til å si noe om hvilke call to action som vekker interesse hos publikumet!

Jeg anbefaler å se på lenkene nederst i dette innlegget hvis du vil lære grundigere om hvordan du kan bruke UTM-haler.

Innhold:

  • Google Analytics bryr seg primært om tre ting når den prøver å finne ut hvor trafikken kommer fra.
  • UTM-halene er enkle å lage og forstå
  • Jeg lager min egen UTM-hale
  • Kilder

Google Analytics bryr seg primært om tre ting når den prøver å finne ut hvor trafikken kommer fra.

  • Den første er det som kalles «kilden» eller «the source» på engelsk. Dette er på et vis mediumet for trafikkkilden. For eksempel instagram, tiktok eller nyhetsbrev.
  • Den andre er, hva er typen av trafikk som kommer fra kilden? Dette kalles mediumet. Dette gjør Google Annalytics automatisk, uten at du har laget UTM-haler. Den viser om trafikken kommer fra et søk på f eks google eller Bing, fra en «referral» som er en link fra en annen side, eller om det er «direct»/»annet» som betyr at de mest sannsynlig skrev opp lenken direkte til siden.
  • Campaign/kampanje. Dette er bakgrunn for trafikken/purpose.

Den første og tredje tingen som Google analytics bruker for å finne ut hvor trafikken kommer fra, genereres gjennom UTM-haler. Bruker du ikke det, får du kun vite om de kommer til siden fra søk på Google eller andre søkemotorer, om de skrev lenken direkte inn i nettleseren eller om de klikket på en lenke til siden.

UTM-halene er enkle å lage og forstå

De skal faktisk bare skrives bak en helt vanlig link, og når du vil dele en side for eksempel på instagram, til et blogginnlegg, så bruker du en link med en UTM-hale bak. Man kan faktisk se UTM-halene til andre bedrifter.

Tidlig 16. mai fikk jeg nyhetsbrev fra Vitus Apotek!

Når jeg trykker på «kjøp her» kommer jeg inn på deres nettside hvor CeraVe produktene ligger. Vitus Apotek vet hvor mange som har besøkt siden – de vet også at nå har en til kommet seg inn gjennom vårt nyhetsbrev, og hvilken kampanje det gjaldt.

https://www.vitusapotek.no/produkter/vare-merker/cerave/c/B275004?sap-outbound-id=789098E1E56A3BD4BE1EB75516E0DC3924A32D62&utm_source=SAPHybris&utm_medium=email&utm_campaign=1556&utm_term=2021_K5_247_huddager_B___Kj%26oslash%3Bp%20her&utm_content=EN

Dette er URL-en jeg kom inn på.

utm_source=SAPHybris
Trafikken kommer fra SAP Hybris. En e-handel plattform som vitus apotek sannsynligvis bruker for sin kunde-reise

utm_medium=email
Den besøkende kom seg til nettsiden fra e-mail

utm_campaign=1556
Formålet, innsatsen for å få til besøkende var gjennom kampanje 1556

utm_term=2021_K5_huddager_B__Kj%26oslash%3Bp%20her
utm_term brukes som regel for å definere nøkkelord. Her har jeg ikke nok erfaring til å forstå Vitus Apotek sitt parameter. Slik jeg har fortsått det, kan man bruke denne på ulike måter ut i fra hvordan man vil at informasjonen skal være organisert i GA. For eksempel kan man bruke utm_term for å identifisere hvilken målgruppe man retter seg mot. Det ser ut som Vitus Apotek har brukt parameteret til å beskrive kampanjen.

utm_content=EN
Slik jeg har fortsått det brukers normalt utm_content til å gi informasjon om kampanje-innhold.

Det er viktig å påpeke at utm_term og utm_content ikke er nødvendig i en UTM-hale, slik som de andre tre tagene.

De fem ulike delene som er lagt til i halen heter for utm-parametre! Hvert parameter gir informasjon til Google Analytics, som forteller hvordan Google Analytics skal sortere denne informasjonen.

Jeg lager min egen UTM-hale

Etter jeg skriver dette innlegget – skal jeg dele det på linked-in.

Jeg vil gjerne se hvor mange besøkende som kommer fra linked-in – og lager dermed en UTM-hale som kan fortelle dette til Google Analytics.

Jeg er ikke erfaren med å skrive egne UTM-haler og bruker derfor verktøyet lenket til under:

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Jeg publiserte innlegget og skjekket at linken med utm-halen fungerer. Det gjorde den. Når jeg deler innlegget på linkedin, bruker jeg denne lenken. Da vet Google Analytics at de som kommer på nettsiden gjennom denne lenken kom til innlegget mitt gjennom linkedin, mediumet var sosiale medier (kort: some), og kampanjen kaller jeg for førsteutm.

Hvis jeg konsekvent skriver inn «some» under medium på alle utm-haler i linker jeg deler på sosiale medier, får jeg fort en oversikt på Google Analytics over hvor mange besøkende til nettsiden min som kommer fra sosiale medier.

Nå har jeg lært hvordan jeg kan begynne å bruke – UTM-haler, og jeg spent på å se resultatet inne på min Google Analytics konto, og på å bruke UTM-haler videre!

Resultat – neste dag!

Dagen etter kan man se resultater fra dagen som har vært inne på GA. Her ser vi at Google Analytics automatisk har laget to poster som viser organisk google søk, og direkte gjennom å skrive inn URL. Jeg er enda ganske fersk, så jeg er ikke sikker på hvorfor det ikke vises trafikk under noe som heter «referral». Men det kan hende dette vises som «direct»! – nok om det!

Den kilden som derimot ikke hadde vært det automatisk, er den hvor det står «linkedin/some». Her får jeg altså se, på grunn av UTM-halen jeg laget i går, hvilke resultater som kom av den spesifikke posten, hvor jeg limte inn den lenken med UTM-parametrene bak. Delingen på det sosiale mediet linkedin gav 5 besøk, 4 av dem var nye.

(MERK: noen av tallene er feil, grunnet spamtrafikk 17. mai. – Neste på agendaen er å få blokkert slik trafikk!)

Kilder

https://www.youtube.com/watch?v=KYFZOg_L7Z0

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

https://buffer.com/library/utm-guide/

HER LÆRTE JEG MEST!! : https://www.youtube.com/watch?v=A40cESE72vU

https://www.moenco.no/blog/utm-tagger

https://www.vitusapotek.no/produkter/vare-merker/cerave/c/B275004?sap-outbound-id=789098E1E56A3BD4BE1EB75516E0DC3924A32D62&utm_source=SAPHybris&utm_medium=email&utm_campaign=1556&utm_term=2021_K5_247_huddager_B___Kj%26oslash%3Bp%20her&utm_content=EN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

2 kommentarer

  1. Så bra, Thea!
    UTM er noe som ofte glipper i både små og store bedrifter, da mister man verdifull innsikt i markedsføringen. Du skisserer hvorfor og hvordan på en veldig effektiv måte!
    Kunne undertitlene dine vært litt mer «selgende» med tanke på SEO? Savner også et skjermbilde fra Analytics, hvor vi kan se effekten av en UTM, men det kan du vel kanskje legge inn når LinkedIn-innlegget har generert trafikk 😉

    1. Takk, Marius!! Ja – det kan de nok helt sikkert være! Jeg gleder meg til å lære mer om SEO!

      Når innlegget har generert trafikk kunne jeg helt klart ha vist det frem i resultatene, da får man jo se hvordan det vises i GA! Hadde vært enda bedre å vise frem når jeg har flere UTM-haler slik at jeg kan se inn i ulike kampanjer og andre inndelinger som lages av UTM-halene med like elementer! – Men det er kanskje ikke bortkastet å vise frem resultat fra én UTM-hale også!

      Tusen takk for innspill! <3

Legg igjen en kommentar til theaaeide Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *