GOOGLE: riktige nøkkelord holder ikke lenger. Pass på disse 5 tingene!

I dette innlegget skriver jeg om et engelsk blogginnlegg til norsk.

For å finne en tekst jeg ville skrive om til en god norsk tekst, begynte jeg med et google-søk. Jeg skrev inn «blogs on digital marketing» i søkefeltet, og fant en liste skrevet av Blue Fountain Media hvor de anbefalte de «ti beste bloggene om digital markedsføring». Interessen min falt på Content Marketing Institute. Innlegget jeg skal forsøke å formidle i dag er skrevet av Manick Bhan den 12 april 2021, og har tittelen: 5 Mistakes That Google Doesn’t Like and How to Stop Making Them.

90% av sider får ingen organisk trafikk fra google. Her er fem vanlige grunner til at sider ikke rangeres høyere ved google søk. Hvis du vil unngå disse fallgruvene, kan dette blogginnlegget passe for deg.

  1. Sidens innhold har dårlig kvalitet

Google oppfatter ting som hvor stor grad av originalitet og faglig forankring siden din har, samt hvor dekkende den er. Her er noen tips mot å oppfattes som av lav kvalitet av google.

Tips for å lage kvalitetsinnhold og signalisere dette til google:

  • Et rikt ordforråd: Google ser etter synonymer og relaterte ord. Utvid innholdet både på siden og i eventuelle meta tags for å optimalisere for keyword clusters.
  • Emnets dybde: Google forstår hvor grundig et tema dekkes i en tekst. Lengre innhold gir en høyere SERP rangering. Googles nye «Passage Ranking» finner seksjoner av tekst i innhold på nettet som kan svare godt til et spørsmål som søkeren søker på. Finner google et passende svar blir disse fremhevet i søkeresultatene. Å skrive grundig innhold kan dermed gi en høyere sjanse for treff.
  • Interaktive «on-page» elementer: Hvis du forbedrer leseropplevelsen ved hjelp av tabeller, moduler, videoer og lignende, vil dette bli plukket opp av google som tegn på godt innhold, og vil med større sannsynlighet ranke det høyere.

2. Ingen avanserte HTML tagger

Enkle HTML tagger er ikke lengre like viktig, da Google forstår mer nå enn før men mer avanserte HTML tagger er fortsatt essensielle for å kommunisere innholdets relevans.

Altså, Google forstår lettere selv hva en side dreier seg om, men ikke hvilke sider på din nettside som er de viktigste. Man kan bruke de litt mer avanserte HTML taggene for å hjelpe til.

  • “Rel canonical»: Denne taggen betyr at Google wont spend its limited crawl time indexing redundant pages.
  • “Noindex” og “nofollow”: Taggene forteller Google at det bare er å gå videre, så google ikke bruker tiden sin på å indexe sider du ser på som av mindre verdi. Har du med disse tagene peker de Google til de viktige sidene dine, de sidene med sterk rangering eller konverteringspotensiale.

Schema.org markup: Schema.org er et delt struktur-vokabular som du kan bruke for å hjelpe google med å lett hente ut data fra sidene dine og vise de tydligere frem i SERP-ene(Search Engine Results Pages).

3. Dårlig side-opplevelse

Googles «page experience» oppdatering betyr at trege sider, uresponsivt design eller dårlige mobile versjoner vil skade rangeringene dine.

For å hjelpe deg med å se til at side-opplevelsene holder mål mot deres standarder har Google laget mange gratisverktøy.

  • Pagespeed insights lar deg se hvordan en URL scorer i forhold til anbefalingene om nettsidehastighet og load times. (bør strekke seg etter 80 eller høyere).
  • Core Web Vitals Report i din Google Search Console bruker, identifiserer feil som er plukket opp av crawlerne. Disse er knyttet til interaktivitet, visuell stabilitet, load times og prestasjon.
  • Optimize images: Lagre nettsidens bildefiler i minst mulig størrelse uten å redusere bildekvaliteten på leserens side.
  • Redusere redirects: Aldri krev omdirigering mer enn en gang for å komme til noen av dine ressurser. Aldri link til en side som omdirigerer leseren til en annen side.
  • User browser caching: Med dette trikset lastes sider opp raskere for returnerende lesere.

4. Lav domene-autoritet

Kvalitetsinnhold er essensielt for rangering, men off-site signaler kommuniserer hvor godt siden kan stoles på. –  En av Googles top fakorer.

For å sjekke det ser google på backlinks – andre sider som linker til din side.

Google liker ikke «volume backlink strategy» at du får så mange linker som mulig på så mange sider som mulig uansett relevans eller kvalitet. Her er et tips til å gjøre det på riktig måte, selv om det krever mer ressurser:

  • Identifiser sider med høy domene autoritet, hvor linker til ditt innhold ville være relevant.
  • Lag et outreach program to secure those links. “guest blogging can be a good way to do this.”.
  • Tenk på “anchor text”/hyperlinker i teksten når du lenker til dine sider.

5. Internal competition ( Keyword cannibalization )

En sterk on-page og off-site strategi trenger ikke nødvendigvis å få deg helt til topps. Man konkurrerer faktisk med andre sider av din egen nettside. Dette kalles “keyword cannibalization”. Hvis Google star overfor sider som ligner, kan ikke “crawleren” identifisere den mest relevante eller viktige siden.

For å unngå keyword cannibalization:

  • Bruk long-tail keyword targets.
  • Look to the subtopics, related keyword phrases, or autocompletes that distinguish one page from another.

Do your website houskeeping: Update outdated content and prune underperforming content.

Ingen av disse fiksene vil funke på sidene dine hvis de ikke har kvalitetsinnhold. Men, hvis du publiserer det beste, mest relevante innholdet for søkerne – OG følger disse fiksene, vil du mest sannsynlig se din «page rankign» forbedre seg!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *