sunkost

Et kritisk blikk på sunkost.no

Tittelen på dette blogginnlegget kan være misvisende. Dette er ikke et innlegg som er ment til å henge ut Sunkost for noe de har gjort eller for hva de er. I blogginnlegget skal jeg vurdere nettbutikken til sunkost, både gjennom en modell bestående av 10 deler, Lund´s modell, som jeg gjerne vil kalle den, og så vil jeg trekke inn mine subjektive tanker og opplevelser, og reflektere litt rundt nettbutikken og deres konsept som helhet.

Noen sentrale spørsmål i innlegget er om Sunkost fokuserer nok på kundeopplevelsen, om de har for bredt spenn av produkter og hvorfor deres merkevare står sterkt. Innlegget er også preget av konstruktiv kritikk fra perspektivet mitt da jeg besøkte deres nettiside.

Oppgaven for dette blogginnlegget er å vurdere en nettbutikk. Det starter jeg med helt først. Hvis du vil bli værende for litt mer subjektive tanker, opplevelser og drøftinger, så kommer det etter!

Innhold

  • Sunkost.no – gjennom ti steg
  • Min opplevelse
  • Gjenkjøp
  • Er sunkost for stort?
  • Men jeg kan ha dømt litt for hardt

Karl Philip Lund utformet ti vurderingskriterier for nettbutikker, hvor han basert på de velger å gi terningkast, 1-6. Lett vurdering å forstå, av de fleste. Karl Philip Lund har gjennom 15 år som markedsfører, mer nøyaktig innen digital markedsføring og e-handel jobbet i store bedrifter som Amazon, flyselskapet Norwegian, Enklere Liv og Blivakker. Modellen for vurdering av nettbutikker kan du lese mer om her, eller du kan lytte til denne episoden av markedsføringspodden, hvor KP(Karl Philip) er gjest, og knytter alle punktene opp mot gjenkjennelige eksempler fra «det virkelige liv».

Sunkost.no – gjennom ti steg

  1. Førsteinntrykk

Når jeg går inn på sunkost.no ser jeg med en gang at jeg er kommet til riktig sted. Logoen er tydelig, jeg får et inntrykk av at jeg får en god pris fordi tilbudsvarer møter meg på rekke og rad på forsiden. Nettsiden har et enkelt og ryddig design, og kategoriene gjør at jeg fort får følelsen av at jeg vet hva jeg kan forvente å finne, og hvor jeg kan trykke for å finne det.

2. Synlighet

Jeg søker opp noen kjente produkter innen helsekost på google for å se hvor høyt opp sunkost.no havner i søkeresultatene. Jeg valgte å søke opp eteriske oljer(1), kokosolje(1), kosttilskudd(5), proteinbar(24), detox(1) og grønn té(19).

Sunkost har svært god synlighet, og havner helt til topp på flere søk. Tallene bak søkene jeg gjorde representerer hvor høyt opp de havnet i google-søket sett bort fra annonser. Når det gjelder grønn té så havnet for eksempel meny langt over sunkost, – her er det forbedringspotensiale.

3. Brukervennlighet

Søkefeltet er relativt godt synlig øverst på forsiden, og kategorier gjør at nettsiden er intuitiv å navigere seg frem i. Samtidig er kategoriene mange, og det kan være vanskelig å finne frem med en gang. For eksempel er proteinpulver og proteinbarer under forskjellige kategorier, og at «klær» ligger under livsstil trenger ikke å være like intuitivt for alle. Men jeg synes personlig, og vil tro at de fleste andre også klarer å finne frem. Et forslag kan være å gjøre søkefeltet enda mer fremhevet og legge til en overskrift som for eksempel «Hva leter du etter?…» som øynene dras mot når man kommer inn på nettbutikken, slik at bestemødre eller de som er i hastverk ser denne muligheten med en gang.

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen består av få steg, og man kan velge å betale nå, senere eller å dele opp betalingen. Logoen til klarna er også tydelig, slik at betalingsmuligheten føles trygg for de som har kjennskap til klarna. Visa-symbolet vises ikke, noe som kunne vært et godt tegn til sikkerhet. Sunkost er riktignok en godt etablert og kjent butikkkjede som har eksistert over mange år og har mange fysiske butikker, noe som gjør at mange nok ikke vil være usikre på om de kan stole på betalingsløsningen.

Jeg er medlem av kundeklubben til sunkost, og det er muligheter for innlogging på siden. Men da jeg gikk til kassen for å betale står det forslag om å logge inn i svært liten skrift, som gjør at det kan være lett å overse. Det kunne vært nyttig å få en mer tydelig påminnelse om å logge inn. Da jeg logget inn ved utsjekk kom ikke kupongene frem, noe som kunne vært både nyttig og lokkende for en kunde på vei ut døra. Jeg måtte gå et steg tilbake i kjøpsprosessen eller inn på en underoverskrift under «min side» for å finne de frem. – Der så jeg at jeg blant annet kunne få 15 munnbind gratis. – Men dette måtte jeg oppsøke mer aktivt, og kunne i stedet ha kommet som en positiv overraskelse på noen som handler i nettbutikken, uten at de oppsøkte eller forventet det.

5. Teknologi/Hastighet

Nettsiden er rask, både på mobil og datamaskin.

6. Kundetilfredshet

Hvert produkt har synlige anmeldelser gjennom trustpilot innebygd ved informasjonen om produktet. Dette er med på å skape en tillit basert på tidligere kunder. Noen produkter har ingen anmeldelser, de fleste ser ut til å ha få, mens noen populære produkter slik som Cocosa kokosolje har relativt mange(32 anmeldelser).

Her kan det ligge potensiale for å vise frem fler av kundenes opplevelser gjennom å få kunder som har gjennomført et kjøp til å anmelde produktene. Det kan innebære en risiko dersom man maser på kundene sine, men det kan være en idé å få kundene til å ha lyst til å svare ved hjelp an insentiver som rabatter eller å være med i trekning av en premie, eller lignende.

Sunkost er aktive på både facebook og instagram. På facebook er interaksjonene svært få, med null kommentarer på de fleste innlegg. De ser ut til å få flere likes og noen kommentarer på instagram, som kan gi et godt inntrykk på kundetilfredshet, – men ikke en fremvisning å juble over. – Her kan det ligge et potensiale i å engasjere kundebasen sin for å få flere interaksjoner.

7. Trygghet

Sunkost ser ikke ut til å være sertifisert som en trygg e-handler. Dette overrasket meg. Her er for eksempel konkurrenten life.no oppført.

Handler du hos sunkost har du, dersom varen er i lik stand som da den ble sendt(ubrukt uten brutt forsegling) rett til å returnere varen innen 14 dager og få pengene tilbake uten å oppgi grunn. Dette kan gi noe sikkerhet, men ikke for de som er usikker på om produktene er av «ordentlig kvalitet», og som lovet. Samtidig selger sunkost mange kjente merkevarer som gjør at det kan føles trygt å kjøpe de, dersom kunden har hørt om dem før.

De oppgir kontaktinformasjon som både mail og telefon.

8. Kundekommunikasjon

Som nevnt er det få interaksjoner mellom sunkost og deres kunder på facebook og instagram. Jeg har ikke forsøkt å ringe eller sende mail, og dermed ingen opplevelse rundt det.

Samtidig er de aktive og konsekvente, spesielt på instagram, hvor de stort sett legger ut innlegg hvor de viser frem et produkt med noe tekst.

En idé kan være å inspirere til spennende oppskrifter eller gode assosiasjoner til sunkost gjennom konkurranser eller mer variert og inspirerende innhold – kanskje det kunne vært en idé å ta i bruk tiktok for å dele oppskrifter eller lignende?

  1. Priser, utmerkelser og artikler

Hvis man scroller hélt ned i nettbutikken, kan man finne «om sunkost». Hvis man oppsøker informasjon om de ser man at de er norges eldste helsekostkjede – igjen – ikke veldig fremhevet selv der. Men dersom man får det med seg vil jeg tro det kan gi et godt inntrykk på den som leser det. Ellers viser de ikke til noen priser, utmerkelser eller artikler.

  1. Konsept og strategi

Navnet «sunkost» er direkte og forklarer godt hva de er og deres konsept. Man kan også se det på produktene, kategoriene, kanskje også fargevalget. Finner man frem til «om sunkost» helt nedert på siden, så kan man lære litt mer om hva deres konsept og strategi er. – Alt i alt synes jeg konsept og strategi ikke kommer så godt frem utenom det man ser – samtidig så funker kanskje det fint i deres butikk. – Det skulle jeg gjerne diskutert og lært om fra noen som jobber i kjeden, da jeg synes det er litt interessant.

Etter å ha gått igjennom 10 steg, vil jeg gi Sunkost sin nettbutikk terningkast 4. – godt farget av personlige preferanser, vil jeg tro.

Jeg tror det hadde vært lærerikt for meg å snakke med noen som jobber med utformingen av nettbutikken, og lære mer av hva som er bak kulissene, og hvorfor den løsningen de har kanskje er bedre enn jeg kan få inntrykk av første øyekast. Hadde det ikke vært noen gode grunner – ville det forsåvidt også vært kult.

Videre vil jeg fortelle om hvorfor min opplevelse av nettbutikken var relativt dårlig, og drøfte rundt noen flere punkter jeg fant interessante. Resten av blogginnlegget vil nok først og fremst stille sunkost i kritisk lys. Først og fremst fordi det er det jeg synes er mest interessant.

Jeg vil vektlegge at dette er subjektive meninger, og at jeg ikke har nok kunnskap til sunkost til å ha gjort en helhetlig vurdering av sunkost.no.

Min opplevelse

Jeg gikk inn i nettbutikken uten et behov. Jeg har opplevd mange nettbutikker hvor jeg har fått lyst til å kjøpe noe, selv om jeg egentlig ikke har trengt det, men jeg fikk ikke denne følelsen på sunkost.no.

Hele startsiden er fylt opp med produkter som er på tilbud, men noe sier meg at de som besøker sunkost.no ikke er der inne fordi de ønsker seg en god deal, men for at de på en eller annen måte ønsker å ta vare på seg selv. Jeg ser ingen bilder av mennesker, ingen guide eller hjelp til å finne frem. Det jeg ser minner meg mer om et stort oppslagsverk – uten så mye mer.

Det kan nok helt sikkert være utfordrende å lage et godt system og eller målrettet inspirasjon eller utforming, når de selger et stort spekter av produkter. Hvis de satser for smalt, kan jo også det undergrave det store utvalget de har.

Gjennom hele navigasjonsprosessen så merket jeg at jeg ikke ble noe klokere på hva som kunne passe til meg, og hvorfor. Går man inn på proteindrikk, så står et stort felt relativt tomt, kun med en liten overskrift «proteindrikk». Det står ikke hvorfor proteindrikker kan være sunt eller hva man bør se etter. Det samme gjelder eteriske oljer. Hvilken skal jeg velge? – Det er visst bare å klikke seg inn på alle produkter og se om man forelsker seg i noe før man blir lei.

Jeg synes produktutvalget på sunkost.no er imponerende. Men med mindre jeg vet hva jeg skal ha, får jeg ikke noe lyst til å handle der. – Men kanskje det også er meningen? – Strategien deres kjenner jeg ikke, og kanskje er det bra å ikke «pushe» helsekost. – Samtidig er de ikke kritiske til det heller. Jeg tror de har mye å vokse på når det gjelder å vise kunden hvem de er, hva de vil hjelpe med, og gjøre kjøpsprosessen inspirerende og informativ.

I en tid hvor jeg har inntrykk av at kritikken har vokst mot hva som egentlig er hjelpsomt innen helsekost, og hva som kun er pengesluk og placebo – så tror jeg sunkosts troverdighet og merkevare kunne vokst, som en av, eller kanskje den aller største og eldste helsekostbutikken i norge, dersom de hadde hjulpet forbrukeren til en fornuftig konklusjon om hva han eller hun kan ha reell nytte av.

Gjenkjøp

Kundeopplevelsen er viktig. Hvis jeg husker rett så koster det 10 ganger så mye å skaffe seg en ny kunde, enn å beholde en man allerede har. Samtidig selger Sunkost stort sett forbruksprodukter. Dersom kunden er fornøyd med produktet, og kundereisen som helhet, er det stor sannsynlighet for at han eller hun kommer tilbake når produktet går tomt. – Fordelen sunkost har er at de har et stort utvalg og er en merkevare som jeg personlig opplever som sterk, en stor kjede innen helsekost som folk har kjennskap til, med mange fysiske butikker over hele landet. Tilliten blir dermed sterk. – Men igjen, så tror jeg det er folk som vet hva de trenger, som med størst sannsynlighet vil velge å fullføre et kjøp der – og forhåpentligvis blir de ikke stjålet av en nisjebedrift som virker mer spennende.

Er sunkost for stort?

Jeg tror at sunkost sin styrke ligger delvis i det faktum at de er store, men også at de er gamle og har bygget seg opp en merkevare som mannen i gata kjenner til. Som nevnt tidligere tror jeg at hvis man vet hva man vil ha, finner man ofte det man trenger på sunkost. Hvis man ikke vet hva man skal ha, så føles kanskje nettbutikken mer skremmende enn hjelpsom. Det er et kjent ordtak at hvis alt er viktig, er ingenting viktig. Og det er litt den følelsen jeg sitter igjen med selv etter å ha undersøkt nettbutikken til sunkost. For å sette det inn er jeg interessert i de type produkter som sunkost selger, men hadde ikke et spesielt produkt jeg ønsket.

En ting jeg stusset over er at de selger blant annet tøfler, hårprodukter, sminke, vaskemidler og klær. – Noe som gjør forbrukerhodet mitt tvilende på hva de egentlig er eksperter på?

Men jeg kan ha dømt litt for hardt

Jeg har surfet nettet mange ganger etter, lest om og prøvd produkter som passer til det sunkost selger. Jeg trengte ikke noe da jeg gikk inn i nettbutikken og det bidra nok til å farge inntrykket mitt i mer negativ retning og fokusere på at de skulle inspirere meg – selv om det kanskje ikke er formålet deres. Men kanskje kan det være nyttig å høre opplevelsene fra sånne som meg også.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *