TikTok-logo

Tiktok som markedsføringskanal?

Innhold

  • Introduksjon
  • Politiet på Tiktok
  • Fetapasta
  • Musikk og tiktok
  • Tiktok som markedsføringskanal

Jeg kjenner flere som har Tiktok, enn som ikke har det. For to år siden visste jeg nesten ikke hva det var, engang? Jeg opplever å ha lært mye og hørt mange historier på tiktok, uten å bli lei. Innholdet er kort, og på «For you page» (startsiden på appen) så kan du oppdage nytt innhold basert på det du allerede har likt. De negative sidene jeg har opplevd er stort sett at jeg selv har sittet for lenge og sett på tiktok gjennom mobilskjermen eller at jeg kanskje ikke ALLTID synes alle videoer er like gøy. – Men jeg liker tiktok, og får relativt ofte en «tiktok-sang» på hjernen.

Et eksempel på Tiktoks rekkevidde og hvor aktuell mediet nå har blitt, er dette. Flere politistasjoner har valgt å legge ut videoer på Tiktok for å få nærmere kontakt med det norske folk. For å øke tillit og for å få med seg mer enn de kan utenom slike store medier hvor folk befinner seg. I videoen til høyre forteller politiet hvorfor til sine Tiktok-følgere.

Uunifetapasta I Uunifeta I Pasta I Feta I Juusto I Kasvisruoka I Kasvispasta I Helppo ruoka I Ruokablogi I Resepti I Ohje I Ruokakuvaus I Oven feta pasta I Food photography

«Feta pasta» gikk viralt på tiktok, etter den Finske matbloggeren Jenni Häyrinen la ut oppskriften på bloggen sin. Finland ble utsolgt for fetaost en periode. Mange venner og bekjente har sett trenden fra Tiktok og flere av dem har lyst til eller har allerede testen den ut selv.

Omfanget av den virale veksten kan beskrives noe ved at både Dagbladet og Meny er blant de som har skrevet om og testet retten.

Musically Login Musically Sign in

Tiktok startet som appen Musical.ly, og en av hovedfunksjonene til tiktok er at man kan legge til eksisterende musikk til videoene sine, eller lage egne musikk/lydopptak som andre kan lage videoer til. Trykker man på lyden tilhørende tiktok-videoen får man se andre som har brukt samme lyd.

Mange musikere befinner seg på tiktok, og flere har blitt anerkjent for sitt musikktalent etter å ha delt det på appen.

Flere musikk-organisasjoner som Promoly og Musicindustryhowto skriver hvordan tiktok kan være en effektiv markedsføringskanal for musikere som vil spre sin kunst.

Glasstakene i musikk-industrien har litt etter litt blitt lettere å gå rundt. Før var det plateselskaper og anerkjente personligheter som opptrådde som portvoktere for hvilke artister og musikk som blir anerkjent i industrien. Nå er det lettere enn noen gang å få eksponering rett til lytterne.

Tiktok som markedsføringskanal

I følge medietilsynet bruker 65% av 9-18 åringer Tiktok. Det er flere enn de bruker Facebook i samme aldersspenn.

I følge influencer marketing hub er Tiktok den andre mest nedlastede appen i 2020, og det stedet med høyest engasjement per post sammenlignet med andre sosiale medier.

Tiktok har en egen bedriftsside. Den kan du finne her.
De oppfordrer bedrifter til å ikke lage annonser, men å lage trender, være autentiske og få en tilknytning til sine brukere.

Dersom du skal bruke tiktok bør du være bevisst på disse tingene. Særtegnene er spesielt det at brukerne er svært aktive, opptatt av autentisitet og at budskapet skal formidles innen kort tid. Tiktok er en kraftfull app, hvor du kan oppnå mye engasjement. Lager du en lyd eller video som trender, vil andre lage videoer knyttet til eller inspirert av din, og ballen ruller raskt på seg. Vær også oppmerksom på at det er mange barn på appen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

4 kommentarer

  1. Hei igjen Thea, det har gått et par måneder siden «min» del av kurset og jeg fant igjen bloggen din gjennom synlighet på LinkedIn, og jeg må si jeg er imponert over utviklingen fra begynnelsen av januar til nå!
    Dette innlegget her er interessant for svært mange og du er flink til å gjøre det både interessant og å formidle hva markedsføring på TikTok kan handle om!
    Supert, -stå på videre.
    Hilsen fra Arne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *