gear-192875_1280

Hva betyr det for samfunnet og digital markedsføring at 5G-nettet kommer?

På forelesning fredag 8. januar, så nevnte foreleser Arne krokan noe innsiktsfullt: «når vi skal jobbe med digital markedsføring er det viktig å ikke bare være gode på å bygge nettbutikker og lage kampanjer. Vi må også være veldig gode på å forstå hvordan teknologi endrer arbeidsprosesser.»

Nå skal vi snakke om oljen i maskineriet når det kommer til teknologi. – Noe som i høy grad er med på dens utvikling og mulighets-rom når det kommer til bruk av den, nemlig internett.

Telenor har listet opp ni steder hvor de fikk bygget ut 5G nettet i 2020. I 2021 er planen deres å bygge det ut ytterligere og gi 5G nett til mange av Norges største byer. De fleste forventer nok bedre hastighet og kapasitet når det kommer til PC-, telefon-, og spill-bruk. Men du har kanskje også hørt om Internet of Things(IoT)? Internet of Things er alle «dingsene», alle maskiner som vi kobler opp til internett. Flere og flere ting er koblet til internett. «Smart hjem» er betegnelsen for når man har koblet utstyr i hjemmet sitt til internettet på denne måten og dermed kan kontrollere ting som kjøkkenutstyr, støvsugere, høyttalere og varmepumper, uten å måtte være nær dem. IoT tillater ting som fjernstyring, overvåking og sammenkobling fordi tingene som er koblet til internett kan snakke med hverandre. I tillegg til dette har 5G nettet færre forsinkelser, som gir muligheter for å gjøre denne kommunikasjonen mellom enheter mer presis.

Krokan har inspirert med å vise oss bilder og videoer av helt ny robot-teknologi. Både ny og gammel teknologi kan brukes på nye måter gjennom et bedre nettverk. Se for deg at det blir vanlig at kirurgspesialister kan operere på folk med roboter samtidig som de befinner seg på andre siden av kloden. Den raske tilkoblingen kan også være med på å drive selvkjørende biler, og sette fart på helt nye innovasjoner som nå får mulighet til å blomstre frem. Teknologi som virtuell virkelighet og kunstig intelligens har lenge vært i rampelyset, og får nå større muskler til å kunne driftes og utvikles ytterligere.

AI blir analyseres og læres opp til å gjøre mening av store mengder data. Denne prosesseringen kan skje fortere med et raskere nett. AI gjør at bruk av informasjon om oss kan bli brukt på smart måter. Informasjon om utseende vårt(eksempel ansiktsgjenkjenning) og prediksjon av hvem vi er basert på relativt små mengder data av oss, roboter begynner å mestre kompleks balansering som å gå på to ben, og chatbots skilles stadig vanskeligere fra mennesker.

Hva kan 5G-nettet bety for digital markedsføring?

  • Man kan lage tjenester som lar kundene få prøve ut ting som klær og møbler før de foretar et kjøp. Dette kan også kan minke retur-raten, og føre til at flere velger å bestille på nett.
  • Forbedre brukergrensesnitt og ha mer innhold på nettsider, uten at det vil føre til treghet hos kunden. Dette kan gi muligheter for helt nye førkjøps- kjøps- og etterkjøps-opplevelser.
  • Som digitale markedsførere er det et pluss å være kjent med den teknologiske verden, i tillegg er det mye av den som vil ha direkte påvirkning for fagfeltet. Kanskje spesielt når det kommer til verktøy for å analysere eller redigere innhold.
Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er vr-3411378_1280-1024x635.jpg

Hvilken teknologi ville du hatt dersom den kunne fungert «sømløst» i ditt liv? Dette skaper nye kontaktpunkter mellom kunde og internett. Kanskje kan man bruke det til en mulighet for innsamling av informasjon eller å tilpasse sitt innhold til å treffe slike punkter. Eksempel er assistent-teknologi som smarte høyttalere som Amazons Alexa eller Googles Google Home.

5G nettet vil setter fart på teknologiutvikling- og bruk. Dette fører til nye muligheter, som vi har vært inne på i dette innlegget, men kan også føre til nye dilemmaer – et minst like oppsiktsvekkende tema. – Det kan vi komme tilbake til.

Takk for at du leste helt til slutten! I morgen er det mandag igjen, og jeg håper du lager deg en god start på en helt ny uke!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

2 kommentarer

  1. for et interessant tema du har tatt for deg – dette var spennende lesning! Du har mange gode refleksjoner, og skriver veldig naturlig og på en forståelig måte.

    Det er veldig fint at du har inkludert flere bilder, og at du har kommet litt i gang med å bruke underoverskrifter. Dette gjorde mye for strukturen. Bruk gjerne flere underoverskrifter også, for å gjøre det så oversiktlig som mulig for leseren.

    Det eneste jeg ønsker å kommentere, er viktigheten av å vise til kilder, selv om det er Arne du henviser til. Da kan det være fint å hyperlenke i løpende tekst, både til hans blogg, samt til Telenor.

    For kilder er, som med andre faglige tekster, veldig viktig. Skriver du et sitat, eller kommer med en veldig bastant påstand, så bør det kildes i løpende tekst. Utenom dette er det viktigst at alle kilder samles i en oppsummerende liste i slutten av innlegget. Når du viser til kilder vil du også understreke at det du sier faktisk er sant, som vil være med på å øke din troverdighet overfor leseren.

    Det er også viktig å kilde når du bruker bilder som ikke er dine egne, helst i liten tekst rett under, gjerne med beskrivelse dersom det er relevant. Tenk også over at man ikke kan hente bilder fra hvor som helst på nett, men at det finnes sider du finner bilder som er gratis å bruke (feks. Unsplash). Dersom du ønsker å finne ut mer om dette, kan du lese om åndsverkloven og bruken av bilder fra nett. Men en enkel huskeregel er å bruke gratistjenester som Unsplash, og alltid kreditere fotograf av ren høflighet.

    Gleder meg til å lese dine neste innlegg, og hvordan du velger å vikle oppgavene 🙂
    Bra jobba!

    1. Takk, Nina! Jeg skal se til at jeg får linket og henvist på en ordentlig måte både i innleggene som er skrevet og videre innlegg! Setter pris på den grundige gjennomgangen med masse bra råd!

Legg igjen en kommentar til Thea Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *